Zakelijk

Hoe houd je een klas op afstand aan het werk?

Een klas aan het werk houden, dat is al lastig zat als de leerlingen gewoon in het lokaal zitten. Zeker middelbare scholieren zijn maar wat lastig in beweging te krijgen, en hebben de neiging om zodra je je omdraait alweer met iets dat totaal niet met de les te maken heeft bezig te zijn. En dan sta je er nog met je neus bovenop! Hoe doe je dat als de kinderen niet bij je in het lokaal zitten, maar allemaal thuis, achter een eigen schermpje. Hoe zorg je dat ook op afstand je lessen goed worden gevolgd, zodat de leerlingen er ook echt wat van opsteken. En zodat jij niet voor niets je best zit te doen, uiteraard.

Hoe pak je het aan?

Op afstand lesgeven: voor veel docenten is het iets compleet nieuws. Ze zijn al jarenlang gewend om in een lokaal te staan, en de leerlingen voor zich te zien. De mogelijkheid te hebben om de druktemakers of de leerlingen die wat extra hulp nodig hebben voorin te zetten, zodat deze extra in de gaten gehouden kunnen worden. Docenten zijn gewend de sfeer aan te voelen, af en toe even een grapje te kunnen maken, de aandacht van de groep vast te kunnen houden.

Maar plotseling zitten de kinderen niet meer bij je in het lokaal. Ze zitten thuis, en volgen je les via een schermpje. Hoe zorg je er dan voor dat je lessen net zo goed en effectief zijn als wanneer je ze op school zou geven?

Allereerst moet je weten hoe je de lessen globaal aan gaat pakken. Wellicht heeft de school waar je werkt hier ook wel richtlijnen over. Op sommige scholen is het bijvoorbeeld de regel dat alle leerlingen hun camera aan hebben, zodat de docenten de gezichten van de kinderen kunnen zien, en hierbij ook direct de sfeer kunnen proeven, en kunnen zien of zij opletten. Anderen kiezen er vanwege privacy redenen voor om dit juist niet te doen, waardoor een docent in wezen tegen een zwart gat zit te praten. Juist dan is het belangrijk om de kinderen regelmatig te activeren, vragen te stellen die zij via de chat moeten beantwoorden bijvoorbeeld. E-learning onderwijs is heel anders dan fysiek onderwijs, maar de afwisseling tussen denken en doen blijft van groot belang.

Haal er het optimale uit

Om het optimale uit alle beschikbare digitale leermiddelen te halen, is het goed als docenten hier enige training in krijgen. Dit is tenslotte iets waar zij niet voor opgeleid zijn. Een partij als Edutrainers kan docenten de digitale vaardigheden geven die zij goed kunnen gebruiken om (een deel van) het onderwijs online te kunnen geven. Zo kunnen zij altijd optimaal hun vak uitoefenen, ook als de kinderen de lessen via een schermpje volgen.

Dit vind je misschien ook leuk...